Hur kan du känna igen tecken på spelproblem?
Intervju med Catherine Sweet
Catherine Sweet är chef för marknadsföring och kommunikation på GamCare. Hon startade 2016 och har arbetat inom en rad olika branschorganisationer inom flera marknadsförings- och kommunikationsroller. Catherine har stött utvecklingen av GamCares ungdomsutredningsprogram samt utvecklingen av en rad egna medel för dem som drabbats av problemspel och har hjälpt till att vidareutveckla GamCares digitala kommunikationskanaler.
Kan du berätta mer för våra läsare om GamCare?
GamCare driver en Gambling Stödlinje och tillhandahåller information, råd och support för alla som berörs av problemspel. Rådgivare är tillgängliga sju dagar i veckan från 8:00 – midnatt på gratisnummer 0808 8020 133 eller via webbchatt på www.gamcare.org.uk. Vi erbjuder också en rad gratis behandlingar i England, Skottland och Wales, samt ett modererat forum och dagliga chattrum så att människor kan prata med andra som upplever liknande problem och söker stöd.
GamCare erbjuder också en rad träning och ackreditering, för spelbranschen, samt program för att minska spelrelaterade skador och ge utbildning kring spelrisker.
Hur många spelare har ni hjälpt över åren?
Under de senaste tio åren har GamCare stött drygt en kvartsmiljon människor som drabbats av spelproblem. Detta inkluderar både spelare och familj och vänner som påverkas.
Hur kan en spelare känna igen tecknen på problemspelande och riskfyllda spel?
Det finns några viktiga frågor att tänka på – satsar du mer än du verkligen har råd att förlora? Har dina vänner eller familj kritiserat ditt spelbeteende? Eller känner du dig skyldig till ditt spelande? Det här är några av indikatorerna för att spel kan bli ett problem, och vårt självbedömningsverktyg kan också hjälpa individer att bättre förstå riskerna med deras spelande. Verktyget på vår hemsida är en serie frågor som kan beskriva några av effekterna av ditt spelbeteende och tecken för hjälp och stöd vid behov. Se verktyget för mer information.
Var går linjen mellan riskzon och problemspel?
Spelproblem upplevs över ett spektrum, även om problem kan utveckla relativt snabbt beroende i personliga förhållanden. För många människor är spelande inte en skadlig aktivitet, men för vissa kan det bli ett allvarligt problem. Vi anser att det är viktigt för människor att korrekt förstå de risker som är förknippade med spel och för att de ska få tillgång till aktuell rådgivning och stöd för att förhindra att ett problem utvecklas.
För alla som vill förstå mer om att vara säker vid spel kan du besöka GambleAware-webbplatsen eller prata med GamCares rådgivare på National Gambling HelpLine.
Låt oss säga att en spelare inte känner igen att deras beteende är problematiskt. Till exempel, om de lider av en ätstörning kanske du inte är den som känner igen problemet. Hur kan familjemedlemmar eller vänner säga att någon har spelproblem?
Det är viktigt för människor att ha öppna och ärliga samtal om spel så att det blir lättare för människor att upptäcka varningstecken om ett problem som kan utvecklas och att stödja kära som kan kämpa för att kontrollera sitt spelande. Varningstecken kan innehålla utgifter som inte är redovisade för, från andra aktiviteter, spenderar mycket tid på en telefon eller dator utan att säga varför eller oförklarlig frånvaro från arbetet, hemmet etc.
Ni har också självhjälp resurser. Kan du berätta mer om det?
GamCare har utformat dessa resurser för att hjälpa alla som har insett att spel kan vara ett problem för dem. Om du har kommit till detta förverkligande och har fattat beslutet om att du vill ändra ditt förhållande till spel, är följande arbetsbok utformad för att hjälpa dig att arbeta i din egen takt. Du kan läsa mer här.
Är era tjänster för Storbritannien endast? Arbetar ni med andra internationella organisationer? Byter ni bäst praxis med andra organisationer som utför liknande arbete?
Våra stödtjänster finansieras för närvarande för att ge hjälp till alla som påverkas av problemspel i England, Skottland och Wales. Vi jobbar nära de nationella problem spelkliniken och Gordon Moody Association, och vi tillhandahåller även rådgivning för andra som tillhandahåller internationellt stöd.
Er webbplats säger att ni har certifierat och godkänt 35 operatörer som uppfyller era kriterier. Hur kan spelarna veta vilka GamCare som är certifierade och följer de åtgärder som vidtagits för att skydda spelare?
Vi har nu infört Safer Gambling Standard, en kvalitetsstandard för licensierade speloperatörer som erkänner de operatörer som antar principer och processer för god praxis för att minimera skador från de produkter och tjänster de tillhandahåller. Safer Gambling Standard ersätter GamCare Certification som ackreditering erbjuds av GamCare från december 2018. Alla operatörer med nuvarande GamCare-certifiering kommer att kunna fortsätta använda GamCare Certification-logotypen tills deras certifierade period löper ut. Därefter erbjuds Safer Gambling Standard. För mer information se här.
Ni har träningar på plats för operatörer. Hur kan speloperatörer bli utbildade och vad omfattas av dessa träningar?
Man kan läsa mer om våra tjänster för spelbranschen i vår broschyr som finns .