Fokus på Gamification – Intervju med Sami Kurvinen
Sami har arbetat i iGaming-branschen sedan 2009. Tidigare erfarenheter inkluderar arbete på Betfair, iGame, Casumo och Hero Gaming.
Han är passionerad om iGaming-industrin och arbetar med begåvade människor.
Kan du berätta mer om Wishmaker Casino?
Våra grundare, som har många års erfarenhet av spelbranschen, ville skapa ett unikt casino som skiljer sig från alla andra propositioner som finns tillgängliga på marknaden idag. Detta är givetvis lättare sagt än gjort men jag tror att vi är på rätt väg att uppnå detta.
Wishmaker.com lanserades i december 2018 efter att ha arbetat i ungefär 1,5 år för att sätta upp allt på rätt sätt. Vi har alla de bästa spelen från branschens ledande spelleverantörer, och vår egen inbyggda proprietära gamifiering till lägg på webbplatsen.
Den svenska versionen är ett BankID-casino där spelare inte behöver skapa ett traditionellt konto utan istället registrera sig via deras BankID. Att ta ut pengar hanteras på ett smidigt sätt, men gamifieringsversionen är inte tillgänglig för tillfället på grund av överensstämmelse skäl. Vi tittar på att implementera en gamifieringsversion på den svenska webbplatsen inom en snar framtid så att de också kan uppleva Wishmakers fulla möjligheter.
Hur är casinot annorlunda från de andra på marknaden?
Vad som är annorlunda med Wishmaker.com är att vi tillbringade ett år med att utveckla vår egen inbyggda gamification till webbplatsen. Vi gick också för en modern design, rent utseende och känsla. Utöver detta har vi de bästa spelen från branschens ledande spelleverantörer.
Men det som gör oss väldigt olika från andra casinon är vår ”Wish Factory” som kommer att lanseras snart. Vi är mycket glada över det här, och förhoppningsvis kommer spelarna att trivas så mycket som vi gör.
Det finns två stora buzz-ord i branschen – Artificial Intelligence and Gamification. Ni har ett starkt fokus på Gamification. Kan du förklara våra läsare vad Gamification är?
På Wishmaker ser vi gamification som en extra upplevelse ovanpå vårt casino. Det handlar om att skapa en rolig och givande miljö där du kan spela dina favorit casinospel, men samtidigt har du möjlighet att gå upp i nivå och få en virtuell valuta som du kan använda för att få erfarenheter som du inte hittar någon annanstans.
När du har gått igenom Wishmaker-spelnivåerna, är du också inbjuden att spela våra unika sidospel där du har möjlighet att vinna belöningar som gratis spinns, tur gems och rena pengar.
Hur viktigt är Gamification för casinoindustrin? Varför är det ett hett ämne?
Det är viktigt att ständigt uppfinna och skapa nya produkter och funktioner som spelarna tycker om. Det finns så många onlinecasinon där ute idag, och du måste skapa något unikt för att kunna sticka ut från mängden.
Spelare vill spela sina favorit casinospel. Och om vi kan skapa en produkt där spelarna har ännu roligare och underhålls, är det också mer givande för oss som operatör, eftersom vi vet att vi har skapat en bra produkt istället för att bara skapa ett annat casino.
Det är ett hett ämne eftersom det fortfarande bara är några casinon som har klarat av att skapa en riktigt bra gamifieringsprodukt fram tills nu. Det finns fortfarande mycket potential och mycket som kan göras, och vi vill vara casinot som tar spelande till nästa nivå.
Hur viktigt är Gamification för er?
Det är väldigt viktigt för oss, eftersom vi har byggt hela vår produkt runt en gammal erfarenhet. Det är inte bara ett snyggt och användarvänligt casino där du hittar alla de bästa och mest populära spelen, men vi gillar också att ge våra spelare en upplevelse som inte kan hittas på något annat casino.
Vad är utmaningar för att implementera Gamification i casinoindustrin?
Det finns en stor utmaning att skapa en gamification produkt som är underhållande och givande för spelare men samtidigt måste du hitta balansen. Det måste vara rättvist och roligt, och det är inte en lätt sak att genomföra.
Enligt din åsikt, är Gamification en banbrytare för den här industrin?
Jag tror det är. Vi kan se att nätcasinon som först genomförde en bra version av en gamifieringsprodukt har det gått bra för och vi vill nu ta det till nästa nivå.
Hjälper Gamification att behålla spelarna?
Det beror på hur bra gamifieringsprodukten är, men om du har en bra produkt och spelarna tycker om att spela på ditt casino, är det mer troligt att de kommer att stanna längre istället för att gå till en konkurrerande webbplats.
Vad är några bra praxis för att få Gamification att fungera?
Det måste vara roligt, givande, intressant, rättvist, och framför allt behöver det vara meningsfullt. Idealiskt inkluderar det också några överraskningselement som håller spelarna kvar.
Vad har framtiden att erbjuda kring Gamification från ett casinoperspektiv?
Beroende på hur olika lagstiftningar och lagar utvecklas tror jag att vi bara har sett starten på det hittills. När tekniken fortskrider, så ökar möjligheterna för vad vi kan skapa. Det finns fortfarande mycket som kan göras, och jag är upphetsad över framtiden för gamification och vad vi kommer att komma med här näst.
Låt oss prata om Wishmaker! Ni har Wish Factory och Lucky Gems, vad är iden bakom Wishmaker Wishing Well?
Wish Factory lanseras snart, och vi tror att det här är något som spelarna kommer att välkomna och verkligen njuta av. Det finns några stora nyheter och ännu större överraskningar att meddelas snart!
Lucky Gems är saker som du kan samla medan du avancerar genom våra spelnivåer. När du samlar in tre av samma Lucky Gem får du en belöning. Wishing Well är vårt unika sidospel där spelare kan vinna ytterligare belöningar, till exempel Lucky gems, gratis spins och kontantpriser.
Kan du förklara Gamification levela-upp ide? Hur fungerar det?
Ju fler casinospel du spelar hos oss desto mer poäng samlar du. När du fått tillräckligt med poäng går du upp i nivå. Varje gång du går upp i nivå blir du belönad med en Lucky Gem. Varje gång du når den 10: e nivån, får du en Wishing Well token där du är garanterad att vinna ett pris varje gång.
Vilka spel är mest populära på ert casino?
Många av våra spelare föredrar spel där mycket händer, som Book of Dead från Play n Go, Extra Chilli och Bonanza från Big Time Gaming, Twin Spin och Vikings från NetEnt är populära. Där har vi också Immortal Romance från Microgaming samt Starburst från NetEnt som ligger i topp 10 listan över våra mest populära spel.
En sak som verkligen gör bra på Wishmaker är de guider ni erbjuder med tips och tricks och hur man kommer igång. Kan du berätta mer om dem?
Vi vill vara transparenta som ett casino och hjälpa våra spelare med guider och ge dem all information de behöver. Vi har fått bra feedback från våra spelare om detta, och det här kommer vi fortsätta att utveckla och se till att förbättra ännu mer.
Några nyheter för Wishmaker casino under 2019?
Wish Factory är näst på vår agenda, och det kommer att bli stort! Vi kommer att fortsätta utveckla vår gamification och förbättra det ännu mer. Massor av nya spel kommer att läggas varje månad från de bästa spelleverantörerna, och vi ser också ständigt till att lägga till nya bra spelleverantörer till vår portfölj.
Vår mobilprodukt får också mycket uppmärksamhet, och en stor uppdatering kommer att hända snart vilket förbättrar mobilupplevelsen ännu mer. Vi tittar också kontinuerligt på våran data och gör anpassningar för att förbättra webbplatsens användarvänlighet så mycket som möjligt.