JÄMFÖR CASINON
Spellicens från Sverige
|
Se våran Rankning av det Bästa Casinon med Licens från Sverige >>
|
Svensk spellicens är ett långsiktigt hållbart licenssystem. Det svenska systemet är likt den reglering som redan finns i dag i Danmark och Storbritannien och staten hoppas att 90% av dom som spelar på nätet kommer att göra det på godkända spelsajter med en svensk spellicens inom 2 år. Detta kommer dels att begränsa spelutbudet för oss spelare men även rensa bort det oseriösa sajterna och skapa mer konsumentskydd.
För att kunna beviljas en Svensk spellicens från spelmyndigheten måste casinot ha en ålderverifikationsprocess för alla sina spelare, varigenom de bara accepterar spelare som är över 18 år. En process som kräver att kunderna verifierar sin identitet innan de kan få fullständig tillgång till sitt konto. Licensinnehavare måste även verifiera att spelaren inte är med i något självavstängningsprogram innan spel får påbörjas, detta är för att motarbeta spelmissbruk. Det ska även finnas ett själv test där man kan testa sig själv och svara på frågor om sina spelvanor för att ge en analys och avgöra om du är i riskzon för spelberoende och spelmissbruk. Det krävs också funktioner för att sätta gränser för insättningar och uttag. Där ska man kan sätta spelgränser, maxinsättning och veckovisa gränser för insättningar. Spel på kredit får inte vara tillgängligt. Spelbolagen är skyldiga till att spara alla ekonomiska transaktioner till och från spelkonton och även ha denna information tillgänglig för spelaren. Alla uppgifter ska bevaras på ett tryggt och säkert sätt.
Det finns 6 olika spellicenser att ansöka om via spelinspektionen:
Spelarskydd och ansvarsfullt spelande är Spelinspektionens huvudintresse. Hjälp för spelare som upplever spelproblem måste visas på hemsidan för alla licensierade casinon, som länkar till hjälpwebbplatser, kontaktuppgifter och så vidare.
Det ska också finnas skyddsåtgärder på plats för att spelare ska kunna hantera och styra sina spel. Åtgärder som:
Vilket ska avgöra hur mycket du kan sätta in inom en viss period (till exempel en inlåningsgräns på 500 kronor per månad betyder att spelaren bara kan sätta in upp till 500 kronor under en månad. Allt över det kommer att blockeras).
Begränsar hur mycket en spelare kan satsa under en viss tidsram.
Vilket tillåter dig bara att förlora upp till ett valt belopp inom din givna tidsram – om du försöker satsa när du har uppnått den förlustgränsen kommer du inte att kunna.
Det ska också finnas ”uteslutnings” perioder där en spelare kan välja att inte bara stänga men blockera sitt konto, även för en bestämd tid, en obestämd tid eller permanent. Medan ett konto blockeras på så sätt kan spelaren inte öppna det på nytt och kommer inte att kunna öppna några nya konton på något annan spelplats som har en svensk spellicens. Detta är ett bra sätt för spelare som vill ta en paus, utan frestelsen att komma tillbaka innan de är riktigt redo.
När du spelar på ett casino med svensk spellicens betalar du inte några skatter på dina vinster. Alla vinster är du berättigad till och behöver inte betala något skatt för. Spelbolag som har en licens behöver betala en 18% skatt på vinst det gör från spel i Sverige, vilket kan jämföras med 35% som varit hos Svenska Spel. Skatter från spelbolag kommer att driva in mer pengar till svenska staten istället för att pengarna går utomlands och det extra intäkterna kommer delvis att ge Spelinspektionen mer resurser för ökad kontroll över den nya licensmarknaden.
Den svenska spelinspektionen är mycket strikt när det gäller säkra spel. Därför kan du vara säker på att casinot uppfyller alla riktlinjer för säkert spel när du spelar på ett casino med svensk licens.
Spelinspektionen ska endast kontaktas av spelare när de tror att ett casino strider mot deras licens. Om du har en tvist med ett casino om en utbetalning, en fördröjning, trasiga funktioner, ett blockerat konto och så vidare, bör detta först tas upp direkt med casinot och om ingen lösning, finns det antal oberoende kontaktalternativ som bör listats på casinots webbplats.
Om klagomålet gäller ett casino som bryter mot sin licens kan du dock kontakta spelinspektionen direkt via deras kundtjänst för support. Du måste inkludera alla detaljer i ditt klagomål så att de kan undersöka detta helt. Alla tvister måste registreras skriftligt, så om du kan använda både e-post och samtal är det bäst.