JÄMFÖR CASINON

JÄMFÖR
TA BORT ALLA
JÄMFÖR
0
Hem / Casino News / Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Den globala casino och spelindustrin har blivit enorm och genererar miljarder dollar per år i intäkter. Globalt hade casinon en bruttospelsavkastning på cirka 115 miljarder dollar år 2016 och det beräknas enligt Statista.com att uppgå till 130 miljarder dollar år 2019. År 2015 var brutto spelintäkterna (GGR) i Europa. 18 miljarder euro i Italien, 17,9 miljarder euro i Storbritannien och cirka 8 miljarder euro i Tyskland, Frankrike och Spanien.

Storleken på online-spelmarknaden; Källa: Statista.com

En av de största förändringarna i casinoindustrin har varit introduktionen av onlinecasinon och spelhallar. I online-spel ingår aktiviteter som poker, casinospel, sportspel, bingo och lotterier. Bland dessa utgör sportspel och casinospel den största andelen av online-spelmarknaden. År 2015 uppgick antalet spelare över hela världen till 173 miljoner. I 2017 genererade onlinespel över 40 miljarder dollar i intäkter globalt. Den prognostiserade trenden visar att storleken på den globala onlinespelmarknaden kommer att nå nästan 60 miljarder dollar år 2020.

Storleken på online-spelmarknaden i Europa har ökat från 12,79 miljarder dollar 2012 till 24,75 miljarder dollar 2018. Europa har blivit den största marknaden för onlinespel i världen: 2015 uppgick EU-marknaden till 47,6% av de 34,6 miljarder euro onlinespel genererar. Den främsta anledningen till att Europa har blivit ledande inom online-spel är den ökande innovationsnivån, särskilt det stigande antalet casinoplattformar.

Storleken på globala spelmarknaden vs storleken på onlinecasino marknaden
Källa: Statista.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Storbritannien, USA och Australien spelar 37% av PC- och mobilspelare sociala casinospel, till exempel slots, poker, blackjack och roulette. Storbritannien har den största andelen spelare med 58%.

När det gäller hur konsumenter använder online-spel visade en 2016-undersökning från Storbritanniens spelkommission att det mest populära sättet för spelare att komma åt onlinespel är via bärbara datorer, med 61%. Den senare är relaterad till det faktum att 97% av folket föredrar att spela sitt online-spel hemma medan 17% säger att de också gör det medan de pendlar eller när de är ute. Ändå ökar användningen av mobiltelefoner för att få tillgång och spela onlinespel.

Antal personer som spelar online i Storbritannien efter åldersgrupp; Källa: Statista.com

Enligt resultaten av en undersökning om andelen personer inom olika åldersgrupper som spelar online månadsvis i Storbritannien deltog 24,5% av de tillfrågade mellan 25 och 34 år i online-spel de senaste fyra veckorna från och med mars 2017/2018. Denna åldersgrupp rankades också högst i andelen personer som spelar online. Den näst högsta gruppen av personer som spelar online i Storbritannien för 2017/2018 är åldersgruppen 35-44 på 22,8%. Enligt undersökningen minskar andelen personer som spelar online mellan 16 och 24 år: 15,7% av respondenterna sa att de spelade online 2016/17 jämfört med 12,8% 2017/18.

Spelmarknaden i de skandinaviska länderna är bland de snabbast växande marknaderna i Europa. Känd för innovation och teknik har Sverige upplevt en ökning av tillgången till spel, främst på mobila plattformar. I de skandinaviska länderna är internet och användningen av mobila enheter bland de högsta i världen. Den underjordiska online-spelmarknaden når 350 miljoner euro i Sverige per år. I genomsnitt spenderar de svenska hushållen 2,34% av sina inkomster på spel per år vilket motsvarar 5 900 kronor per person över 18 år. En undersökning som utförts av den svenska spelmyndigheten år 2016 visade att mer än två av tredje svenskar hade spelat under de senaste tolv månaderna.

Spelbranschen har också en stark närvaro i Finland och undersökningar visar att finländarna kan spendera upp till 10 miljarder euro på spelautomater, online casinospel, lotteri och sportspel varje år. Majoriteten av finländare spelar och landet tar femte plats i listan över största spelande nationer världen över. Enligt en studie om spelvanor i Finland som genomfördes vart fjärde år blev attityderna till spel mer positiva från 2011 till 2015. Även om onlinespel traditionellt lockar till sig yngre män visar studien att online-spel har ökat bland män i åldern 55-64 år. Det faktum som nämns ovan visar det växande intresset för onlinespel och spel via mobiltelefoner, surfplattor och datorer i alla åldersgrupper.

Införandet av onlinespel har förvandlat casinoindustrin och gjort det möjligt för spelbolagen att nå ut till konsumenterna lättare, presentera nya typer av spel och presentera spelare med en 3D-spelupplevelse.

 

Casino Industri Trender

De två städerna som är kända för sina landbaserade kasinon – Las Vegas och Macau, kan behöva ompröva hur kasinon är utformade och förvandla dem till mer socialt välkomnande utrymmen. Detta beror på att deras traditionella konsumentbas har gjort plats för en ny generation som utgör en annan uppsättning kunder. Den nya generationen Millennials spelar inte lika mycket spel och söker efter meningsfulla sätt att umgås med andra som en form av underhållning. Med utvecklingen av teknik och ökningen av användningen av smartphones omvandlas spelindustrin. Här är några av trenderna att se upp för de närmaste åren.

 

Mobil gambling

Platser som används för att spela sociala casinospel, 2017, USA; Källa: SuperData Research

Med tillkomsten av teknik och smartphones har spelindustrin varit snabb att anpassa sig till den digitala revolutionen. Eftersom smartphones har gjort spel från alla hörn av världen, har allt fler spelwebbplatser deras innehåll mobilvänligt eller skapar mobila appar.

Användningen av mobila enheter för att spela casinospel ger casinoutvecklare tillgång till data om konsumenternas preferenser och erfarenheter med olika spel baserat på spelarens information och svar. Casinoutvecklare lagrar informationen och använder den genom processen med dataanalys för att undersöka konsumenternas preferenser och mönster och anpassar sina tjänster för att förbättra spelarens upplevelse. På så sätt kan casinoleverantörer ge konsumenterna en personlig upplevelse genom att föreslå spel, bonusar och kampanjer baserat på spelarens egenskaper.

Med den växande populariteten för mobilspel har Google meddelat sina planer om att låta konsumenterna spela med riktiga pengar genom att tillåta Casino-appar i Google App Store. De stora nyheterna innebär att spelbranschen kommer att expandera sin marknad ännu mer eftersom uppskattningsvis 76,6% av befolkningen använder Android.

 

 

Virtual Reality

På liknande sätt har utvecklingen av virtuell verklighet (VR) -teknologi i spel blivit populär de senaste åren. Casinospelindustrin har börjat integrera VR i casinospel för att skapa en mer realistisk upplevelse för konsumenterna och göra spelandet mer socialt. Enligt Veselin Lalev, VD och grundare av Gambling.se, kommer ”VR att överträffa våra förväntningar och casinoindustrin, i synnerhet mobilspel kommer att växa exponentiellt.”

Med utvecklingen av VR i spel kommer konsumenterna att kunna fördjupa sig i casinon, driva spelautomater och kommunicera med andra spelare från sina hem. Dessutom tillåter ny VR-teknik spelare att njuta av även de små aspekterna av ett riktigt kasino – de kan gå runt i kasinot, tända en cigarr och till exempel ta en drink i baren. Det är också möjligt att skapa virtuella bingosalar och racerbanor där spelarna skulle kunna kommunicera och ändra sina karaktärers utseende. Spelleverantörer investerar i utvecklingen av VR-tekniken eftersom de ser det som ett tillfälle att locka den yngre generationen som inte är så troliga att spela spel som deras föredragna form av underhållning. VR-teknik anses vara bättre för smartphones och tabletter eftersom de har upplevt den största tillväxten hos ett antal nya konsumenter. Eftersom VR-tekniken fortfarande är mycket dyr och har antagits av ett begränsat antal företag är det intressant att följa utvecklingen av denna trend de närmaste åren.

 

Artificial Intelligence

Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) har också börjat hitta sin väg till online-spelindustrin. Många casinon använder AI-spelade spelautomater för att upptäcka förekomsten av fusk och ge rättvisa spel. De ersätter också automatiserade system med AI för att konkurrera mot spelare som bättre kan förutsäga spelarnas beteende och vidta relevanta åtgärder.

I den närmaste framtiden kommer casinon sannolikt att använda AI för att ersätta de generatorer som för närvarande kontrollerar spel och ger ny och förbättrade användarupplevelsen. Med hjälp av AI kommer casinon att kunna samla in data om varför spelare väljer specifika spel, slutar spela och vilka element i ett spel som de tycker är mest intressanta. AI kommer också att ge konsumenterna en mer personlig erfarenhet eftersom de kommer att kunna spela i ett virtuellt kasino skräddarsytt för dina personliga preferenser. En annan fördel för spelare är att AI-drivna supportagenter ger dem snabbare och kundfokuserade lösningar på problem, eftersom de kommer att känna till spelarens föredragna spel och vanor. Ett annat sätt på vilket AI kommer att ingå i spel är att det förväntas ge både spelindustrin och spelarna mer exakta och realistiska odds. Artificiella intelligensmotorer skulle göra det möjligt för spelare att vinna oftare och större summor. AI kan också användas i spel för att upptäcka potentiella problem med spelberoende. AI-programvaran kan identifiera spelare som är i risk för att utveckla spelproblem, meddela dem och förhindra de negativa konsekvenserna i rätt tid vilket skulle gynna spelbranschen.

 

Gamification

Onlinecasinon börjar införa mer spelliknande element för att locka till sig konsumenterna. Användningen av lojalitetspoäng, avatarer, berättelser, turneringar och topplistor bland annat har hjälpt till att öka casinospels popularitet.

Trenderna med Gamification blir lättare tillgängligt via stora online-plattformar, som Facebook, Twitter och Messengers. Enligt Michael Dunphy, mobil produktchef hos betting leverantören SIS, ”Industriforskning har visat att online-spel spelar en väsentlig del av en övergripande erfarenhet som effektivt engagerar sig med mobila kunder. Den mobila generationen är mycket mer van med gamification för spel och social delning, från de spel och appar som de använder dagligen. ”Gambling och spelbolag börjar erbjuda en mer underhållande upplevelse för användarna genom att använda belöningar, poäng och priser för att bygga konsumentlojalitet och behålla sina spelare. Under de kommande åren förväntas leverantörerna ha fler uppdrag, tävlingar och bonusar för att locka fler spelare.

 

Live Casinon

Live casinon har också stigit i popularitet, och trenden kommer sannolikt att fortsätta under de följande åren. Live spel blir populärt på grund av deras transparenta regler, högkvalitativa tekniska egenskaper och verklighetstrogenhet. Användningen av live-dealer och flöden skapar känslan av att vara i ett landbaserat kasino och lockar spelare från hela världen. I live-casinospel har spelare mänskliga croupiers som hanterar korten från tusentals mil bort. Den största fördelen med live casinon är att spelarna behöver bara en bra internetuppkoppling för att kunna spela.

En av de möjliga framtida utvecklingen i live casinon kommer att vara introduktionen av fler spelval så att live casinon kan skilja sig från sina konkurrenter. En möjlig trend är utvecklingen av mer anpassade live-dealer spel som kommer att innehålla ett val av kort och en mer personlig spelupplevelse för spelare. En annan trend är ”Dual Play Roulette” som låter spelare i landbaserade kasinon spela tillsammans med onlinespelare. Denna typ av kasino är också utrustad med flera kameror för att tillåta onlinespelare att se spelet från olika vinklar.

 

Skicklighetsspel

Skicklighetsspel är spel där resultatet bestäms av spelarens färdigheter i stället för på chans eller tur. Skicklighetsspel förväntas bli mer populärt, eftersom ett ökande antal konsumenter tillämpar sina färdigheter istället för att förlita sig bara på tur. Således har online-spelleverantörer börjat utveckla spel som innehåller olika strategier och kräver användandet av vissa färdigheter för spelarna att gå vidare. Genom att kräva vissa färdigheter kommer denna typ av spel att engagera spelare längre i jämförelse med spel som är baserade rent på tur. Med introduktionen av skicklighetsspelelement i spelautomater och casinospel försöker spelbranschen också att engagera fler Millennials som letar efter utmaningar och spel som kräver ett strategiskt tillvägagångssätt. Skicklighetsspel kommer inte att ersätta traditionella kasinospel – de kommer att bli en del av dem för att nå en ny typ av publik och förbättra konsumenternas erfarenhet.

 

eSport Betting

Segmentet för eSport satsningar kommer att fortsätta växa under de närmaste åren. Sedan den första internationella turneringen 2011 har eSport satsningar fått stor popularitet med hundratals webbplatser som kommer fram. Dessa webbplatser gör det möjligt för tittarna att satsa på många eSport-evenemang och turneringar och eSport-marknaden är enligt uppgift värd 900 miljoner dollar. eSport bettingindustrin kombinerar den nya generationens favorit sysselsättningar att spela och titta på sportspel, och den kommer att nå 600 miljoner i publik senast 2020.

Det finns redan mobila appar som gör det möjligt för konsumenterna att placera satsningar med riktiga pengar online och det förutses att inom tio år kan sportspel integreras i varje mobilenhet.

 

Kryptovalutor

Införandet av blockchain-teknik och kryptovalutor är en annan stor trend i online-casinoindustrin. Kryptovalutor eller Cryptocurrencies börjar accepteras av casinospelare och på olika områden, eftersom de ger mer autonomi och högre säkerhet till spelarna, eftersom de kan köpa kryptovalutor online och sätta in och dra tillbaka det direkt med minimala avgifter. Därför tillåter användningen av kryptovalutor i spel att öka casinotillväxtens popularitet. Dessutom är Bitcoins inte längre den enda kryptovalutan som används – Ethereum, Litecoin, Dash och Ripple är bland de stigande valutorna över hela världen, och några av dem är ännu mer lämpade för spel än Bitcoins. Kryptovalutor kan också ändra sportspelindustrin eftersom deras användning gör spelarna oberoende av banker när de vill göra satsningar eller flytta pengar.

 

Ökning av kvinnliga spelare

Med utvecklingen av onlinespelmöjligheter och förändringen i traditionella könsroller har antalet kvinnliga spelare ökat, vilket motsvarar 45% av spelarna online. Eftersom landsbaserade kasinon traditionellt övervägande besöks av män, känner kvinnor i allmänhet sig obekväma att gå till ett riktigt kasino. Ett exempel på denna trend kan ses i Finland där kvinnor enligt uppgift ser online-spel som en säker plats. Därför presenterar online-spel många kvinnor möjligheten att spela regelbundet utan att känna sig skrämda av män. Online-spelföretag har upptäckt den trenden och börjat skapa onlinecasinon som skulle vädja till kvinnliga spelare.

 

Vad kommer framtiden att ge?

Spel- och casinoindustrin ökar varje år och lockar fler och fler människor eftersom det omfattar och tillämpar tekniska framsteg och innovationer. Med utvecklingen av AI- och VR-teknik och den ökade användningen av smartphones är online-spel sannolikt att bli en stor del av spelarnas vardag. Med den förbättrade insamlingen och analysen av big data kan spelleverantörer skapa en mer personlig upplevelse för konsumenterna och introducera mer anpassade spel och spel som kräver kompetens och strategiskt tänkande. Även om förutsägelser om framtiden är svåra att göra, innehåller en sammanfattning av en sannolik projicering om spelbranschen en app som har röst- och ansiktsigenkänning, uppdaterar spelarens statistik och ger diagram som möjliggör enklare sätt att uppskatta vinster. Kanske? Vem vet … Det som är säkert är att framtiden kommer med några banbrytande innovationer som kommer att omvandla spelindustrin ytterligare och förbättra spelarnas erfarenhet.

 

Källor

Biomedcentralcom. (2018). BMC Public Health. https://bmcpublichealth. biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-017- 4056-7

Businessinsidercom. (2018). Business Insider. https://www.businessinsider. com/the-rise-of-esports-betting-and- gambling-2018-1

Calvinayrecom. (2018). CalvinAyrecom. https://calvinayre.com/2018/01/30/press- releases/main-online-casino-trends-2018/

Casinogamesprocom. (2018). CasinoGamesProcom. http:// www.casinogamespro.com/finland Casinonewstoday. (2018).

Casinonewstoday. https:// casinonews.today/2018/04/top-7-online-casino- industry-trends-for-2018/

Casinoorg. (2018). Casinoorg. https://www.casino.org/gambling-statistics/

Facts, C. (2018). Topic: Casino industry. (n.d.). www.statista.com. https://www. statista.com/topics/1053/casinos/

Kaya Johnson. (2018). Educationviewsorg. http://www.educationviews.org/ popular-trends-regarding-casino-industry-this- year/

Legitgamblingsitescom. (2018). Legitgamblingsitescom. https:// www.legitgamblingsites.com/blog/the-future- of-online-casinon/

Lotteriinspektionense. (2018). Lotteriinspektionense. https:// www.lotteriinspektionen.se/globalassets/ dokument/informationsdokument/tryckta- publikationer/lotteriinspektionen-2016-en.pdf

Matthew Johnston. (2015). Investopedia. https://www.investopedia.com/ articles/investing/062215/how-millennials-will- impact-casino-industry.asp

Mediumcom. (2017). Medium. https://medium.com/@dao.casino/5-trends-that-will-shape-online-gambling-2614facc9a01

Mediumcom. (2017). Medium. https://medium.com/@ZeroedgeBet/ simplifying-your-online-gambling-experience- with-cryptocurrency-dda57f260b16

Softgamingscom. (2018). SoftGamings. https://www.softgamings.com/blog/ how-will-artificial-intelligence-influence-online- gambling/

Statistacom. (2018). Statista. https://www.statista.com/statistics/208466/ interactive-gambling-market-by-region/

Statistacom. (2018). Statista. https://www.statista.com/statistics/270728/ market-volume-of-online-gaming-worldwide/

Statistacom. (2018). Statista. https://www.statista.com/statistics/543361/ online-gambling-participation-united-kingdom- uk/

Technofaqorg. (2018). Techno FAQ. https://technofaq.org/posts/2018/01/ trends-and-innovations-in-the-gambling- industry/

Technofaqorg. (2018). Techno FAQ. https://technofaq.org/posts/2018/01/ trends-and-innovations-in-the-gambling- industry/

Techspectivenet. (2018). TechSpective. https://techspective.net/2018/02/19/ai- transforming-world-online-casino-gambling/

Totallygamingcom. (2016). TotallyGamingcom. https://totallygaming.com/news/ mobile/gamification-betting-key-engaging- mobile-users

World-gaming-expocom. (2018). World-gaming- expocom. http://world-gaming- expo.com/the-future-of-gambling-industry/

 

Fler Artiklar från Gambling.se Tidning – Upplaga 1

 

Money Management är Tråkigt. Men du Vinner!

Money Management är Tråkigt. Men du Vinner!

Jag hatar Money Management, därför ska vi prata lite om det idag. Vi pratar inte om årlig money management (en procentandel du kan spela för av ett totalt belopp för över hela året), men money management eller pengahantering för idag. Jag hoppar över branschjargongen här. Jag ...
Gambling Industrin och Big Data

Gambling Industrin och Big Data

Hur gambling industrin kan utnyttja potentialen för big data för att bättre förstå sina kunder Jag satt i en restaurang på kusten i sommars. Anläggningen hade live musik och en pool med bord runt. Jag tittade på bordet bredvid där en person förmodligen i hans sena ...
Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Den globala casino och spelindustrin har blivit enorm och genererar miljarder dollar per år i intäkter. Globalt hade casinon en bruttospelsavkastning på cirka 115 miljarder dollar år 2016 och det beräknas enligt Statista.com att uppgå till 130 miljarder dollar år 2019. År 2015 var brutto spelintäkterna ...
Exklusiv Intervju med Douglas Roos från Frank and Fred hos Gambling.se

Exklusiv Intervju med Douglas Roos från Frank and Fred hos Gambling.se

Grattis till att gå med Frank & Fred casino som en av huvudinvesterarna! Berätta mer om casinot och varför är Frank & Fred bättre än dem andra? Jo, Frank & Fred är byggt på två fiktiva, men fantastiska tvillingar från New York - en episk duo ...
Rösta på denna sida
Dela