JÄMFÖR CASINON

JÄMFÖR
TA BORT ALLA
JÄMFÖR
0
Hem / Casino News / Gambling Industrin och Big Data

Gambling Industrin och Big Data

Hur gambling industrin kan utnyttja potentialen för big data för att bättre förstå sina kunder

Jag satt i en restaurang på kusten i sommars. Anläggningen hade live musik och en pool med bord runt. Jag tittade på bordet bredvid där en person förmodligen i hans sena 30, till min förvåning spelade casinospel på sin mobiltelefon medan han njöt av det fridfulla sommarlandet.

Det visar sig att en av de bästa platserna där online-spel ofta förekommer är barer eller resorter enligt en årsrapport som utgivits av den brittiska spelkommissionen i februari 2018. Dessutom framgår det av rapporten att en bar är en av de mest populära platserna att spela slots. Enligt samma rapport gäller den högsta tillväxten i online-spel via mobila enheter med 51% av spelare som använder en telefon eller en surfplatta för att spela online. Online-spel är fortfarande övervägande gjort hemifrån i 97% av fallen. Trots det faktum kan online-spelare också hitta spel på sin pendling till jobbet och även på jobbet. Av alla online-spelare har 13% spelat på arbetstid.

Det finns mycket data tillgänglig om casinoindustrin numera. Ofta kan data som casinon kan dra nytta av redan finnas och inte behövas samlas in via primära studier som telefonintervjuer eller online-undersökningar. Med tillgången till data som produceras online under det aktuella spelandet och de befintliga avancerade analytiska teknikerna kan mycket information hittas i casinospelares konton och beteende utan att utföra ytterligare undersökningar.

Big data har förändrat affärsverksamheten vilket gör det möjligt för industrier att få oöverträffad inblick i sina kunders profiler. Möjligheten att monitorera, samla och bearbeta stora mängder information har gjort det möjligt för företagen att anpassa sina produkter och tjänster och förbättra kundernas erfarenheter väsentligt. Ett framgångsrikt affärsintelligens eller BI-system samlar in data från flera källor – data i spel, sociala medier, klickströmmar, betalningar, marknadsföring och annonser och mycket mer.

Under de senaste åren har casinon ökat användningen av big data för att förbättra resultatet för casinon. Liksom andra branscher har casinobranschen insett vikten av big data, och många casinon har anställt teams av big data tekniker för att analysera användardata. Utvecklingen av online-spelbranschen har gjort det möjligt för spelbolag att bearbeta information om vem spelarna är, vilka spel de spelar, hur länge de spelar dem och varifrån de kommer från bland annat. Genom att identifiera spelarens preferenser kan företagen skräddarsy spelen till spelarens preferenser och ge dem en bättre upplevelse.

Demografi

Låt oss följa en online-spelare via deras upplevelse. När spelaren registrerades hos ett casino gav de personliga uppgifter, inklusive namn, födelsedatum, telefonnummer och adress. Ur ett marknadsföringssynpunkt har casinot redan samlat in den grundläggande demografiska informationen, inklusive kön, ålder och geografiskt läge. Casinon som i likhet med andra företag kan segmentera sina kunder i olika grupper baserat på alla variationer av demografi men också baserat på beteende och budgetar / insättningar som kunderna gör. Vad ett casino borde kunna förutsäga är hur ett spelarbeteende ändras baserat på deras demografi, baserat på deras budget, baserat på de produkter / tjänster de använder och om spelaren vinner eller förlorar. Casinon ska kunna anpassa individuella spelares erfarenhet och erbjuda produkter / spel att spela online som identifieras som roliga för den kunden personligen baserat på tidigare spelbeteende.

Dessutom finns det mycket intern online-data som casinon kan samla om varje användarkonto. Medan ett onlinecasino kan berätta mycket om sina kunder baserat på deras online beteende som händer under casinospelarens inloggningar på kontot, är det okänt hur beteendet hos samma spelare är när de spelar på andra casino plattformar. Enligt rapporten utgiven av den brittiska spelkommissionen har varje spelare i genomsnitt 4 konton. Därför kan vi dra slutsatsen att konkurrerande casinon med största sannolikhet delar kunder.

Big Data Skapar Många Marknadsföringsmöjligheter

Onlinecasinon och spelleverantörer använder big data för att förbättra sina marknadsföringskampanjer och skapa mer personliga annonser för att rikta sig mot enskilda kunder. Att bara markera en produkts fördelar är inte längre en effektiv strategi för att locka till och behålla kunder. Spelbranschen har integrerade cookies som ger onlinecasinon information om sina kunders preferenser, vilka spel de spelar och hur de spelar dem. Det kan hjälpa spelleverantörer att identifiera demografi och ge marknadsförare information om vilka åldersgrupper och nya geografiska marknader de kan investera sina ansträngningar på. Big data hjälper operatörer att utforma effektiva kampanjer som får rätt meddelande till rätt kund vid rätt tidpunkt. Att anpassa spelarnas erfarenhet gör att kunderna kommer tillbaka till samma plattform och stärker konsumentlojaliteten och skapar en smidigare kundupplevelse.

Behålla Spelare – En Stor Fördel med Big Data

Big data hjälper casinon och speloperatörer att öka sina behållningsgrader och kundlojalitetsnivåer. Med hjälp av big data analys kan operatörer designa lojalitetsprogram som skräddarsys för individuella spelares preferenser. Lojalitetsmodeller tillåter operatörer att spåra kundernas inköp och beteende och erbjuda dem ytterligare poäng som de kan lösa in i form av produktköp. Genom att analysera enskilda kunders spelhistoria kan spelleverantörer avgöra vilka produkter som mest sannolikt kommer att köpas av spelare och anpassa inlösenpoängen. Big data kan också hjälpa speloperatörer att bestämma vilka strategier som är effektiva när det gäller att locka kunder och fokusera på de tekniker som fungerar.

Användningen av Predictive Analytics (PA) gör det möjligt för casinon att identifiera mer lönsamma kunder och locka in dem med incitament, som till exempel gratis satsningsbonusar, gratis spins, fler bonusar etc. PA kan också hjälpa speloperatörer att identifiera sekvensen av spel som kunder vanligtvis spelar, deras spelupplevelse och använda mönster för att erbjuda spelare den mest lämpliga nästa produkten för varje spelare.

Bättre Kundservice

Användningen av big data och AI ger casinooperatörer möjlighet att göra kundservicen mer automatiserad. Industrin har börjat introducera avancerade robotar som kan analysera information om kundernas specifika spelvanor. Detta gör det möjligt för dem att leverera snabbare och mer relevanta svar på spelarens frågor och behov. Många casinon har redan genomfört eller planerat att genomföra AI och virtuell verklighet för att erbjuda bättre service till sina kunder.

Betalningar och Intäkter

Från en ekonomisk synvinkel kan casinon identifiera inkommande intäkter och vinster genom att känna till spelarens beteende, såsom de insättningar som en spelare brukar göra per månad, det belopp de spenderar, deras budget, spelarens ekonomiska resultat hos casinot. Om spelare är villiga att spendera mer och hur mycket incitament som bonusar erbjuds, vad en spelarens reaktion är när de vinner. Med hjälp av predictive analytics bör casinon kunna förutspå under vilka omständigheter spelarna spelar mer, sätter in mer eller tar ut mer. Dessutom bör casinon identifiera och ha kapacitet för tidigt erkännande av riskspelare baserat på betalningsmetoder som används och uttag. När  spelare på nätet utför de mest kreditkortsbetalningar och nya användare som registreras. Ofta får nya spelare fri kredit som ett incitament att fortsätta spela. Denna övning skapar en möjlighet för vissa spelare att skapa falska konton och bedra företaget som kallas bonusmissbruk, samt uppge falska kreditkortsuppgifter och kontoinformation. Big data kan hjälpa spelleverantörer att förhindra denna händelse genom att integrera prediktiv analys för att spåra kontoaktivitet och rapportera eventuella misstänkta åtgärder. Ett annat sätt casinon kan använda big data är att skapa automatiserad detekteringsprogramvara. Denna typ av programvara kan öka upptäckten av misstänkta aktiviteter och minska tiden för utredning.

De Kända, Okända och Potentialen för Big Data

The Digital Marketing Funnel

Det är möjligt att spåra hur en casinospelare slutade spela på ett konto hos ett visst casino. Med andra ord har casinon också medel för att övervaka hur du blev medveten om deras varumärke och hur du hänvisades till att öppna ett konto hos deras casino. Vad som skulle vara av särskilt intresse för casinon och har stor potential för big data är att kunna avgöra vilka andra företag casinospelare är medvetna om, skapat konton hos och aktivt använder.

Big data har blivit en stor del av casino och spelindustrin, och dess inverkan fortsätter bara att växa. Det är svårt att förutse framtida effekter av big data och onlinespel. Två teknologier kommer emellertid att spela en viktig roll vid datainsamling under de närmaste åren – blockchain och artificial intelligence (AI). Dessa tekniker är fortfarande i utvecklingsfasen och måste förbättras innan deras potential kan användas fullt ut.

Källor

Casinoorg. (2017). Casinoorg Blog. https://www.casino.org/blog/5-ways-a-i-data- will-change-online-gambling-forever/

Finsmescom. (2018). FinSMEs. http://www.finsmes.com/2018/06/five-ways- big-data-will-boost-digital-gambling.html

Gamblingcommissiongovuk. (2018). Gamblingcommissiongovuk. https://www.gamblingcommission.gov.uk/PDF/ survey-data/Gambling-participation-in-2017- behaviour-awareness-and-attitudes.pdf

Itproportalcom. (2018).        IT Pro Portal. https://www.itproportal.com/features/big-data-why-online-gambling-should-bet-on- streaming-analytics/

Linkedincom. (2018). Linkedincom.           https://www.linkedin.com/pulse/role-big- data-predictive-analytics-online-gaming-toby- finneran/

Partycasinocom. (2018). Partycasinocom.          https://casino.partycasino.com/ en/blog/big-data-casinos-best-friend/

Thomas McCoy. (2018). Usaonlinecasinocom.         https://www.usaonlinecasino. com/blog/how-big-data-changing-face- gambling/

 

Fler Artiklar från Gambling.se Tidning – Upplaga 1

 

Money Management är Tråkigt. Men du Vinner!

Money Management är Tråkigt. Men du Vinner!

Jag hatar Money Management, därför ska vi prata lite om det idag. Vi pratar inte om årlig money management (en procentandel du kan spela för av ett totalt belopp för över hela året), men money management eller pengahantering för idag. Jag hoppar över branschjargongen här. Jag ...
Läs mer
Gambling Industrin och Big Data

Gambling Industrin och Big Data

Hur gambling industrin kan utnyttja potentialen för big data för att bättre förstå sina kunder Jag satt i en restaurang på kusten i sommars. Anläggningen hade live musik och en pool med bord runt. Jag tittade på bordet bredvid där en person förmodligen i hans sena ...
Läs mer
Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Överblick av Casino Industrin, Trender och Framtiden

Den globala casino och spelindustrin har blivit enorm och genererar miljarder dollar per år i intäkter. Globalt hade casinon en bruttospelsavkastning på cirka 115 miljarder dollar år 2016 och det beräknas enligt Statista.com att uppgå till 130 miljarder dollar år 2019. År 2015 var brutto spelintäkterna ...
Läs mer
Exklusiv Intervju med Douglas Roos från Frank and Fred hos Gambling.se

Exklusiv Intervju med Douglas Roos från Frank and Fred hos Gambling.se

Grattis till att gå med Frank & Fred casino som en av huvudinvesterarna! Berätta mer om casinot och varför är Frank & Fred bättre än dem andra? Jo, Frank & Fred är byggt på två fiktiva, men fantastiska tvillingar från New York - en episk duo ...
Läs mer
Dela