Frågor och Svar med Karl Wijkmark, CMO hos 21.com
Gambling.se: Berätta lite om 21.com casino, ett av det nyaste casinon på marknaden.
Karl Wijkmark (KW): När vi lanserade 21.com placerade vi varumärket som ett ”casino på språng”. Denna fras omfattar inte bara vårt fokus på mobilspel, utan också vårt engagemang för våra kunder och att ständigt utveckla vår produkt. Vi är också stolta över att erbjuda spelare en användarupplevelse som de inte hittar på andra onlinecasinon. Samtidigt anser vi att vi är smidiga på en ständigt växande marknad vilket är viktigt för vår framgång.
Gambling.se: Hur länge har ni funnits på marknaden?
KW: Vi mjukstartade 21.com i juni 2018 och publicerade sedan varumärket offentligt i augusti när vi också lanserade vårt affiliateprogram. Vi har haft en stark tillväxt och mycket positiv feedback från spelarna sedan sommaren!
Gambling.se: Vad är era mest populära spel?
KW: Vår portfölj av slots innehåller mer än 400 original och märkesprodukter. Av våra ursprungliga slots hittas stora titlar som den gamla Egypten-temade Book of Dead från Play 'n GO som varit mycket populärt och vi har också sett mycket intresse från spelare i spel som Wolf Gold och Joker's Jewels från nyare studior som Pragmatic Play.
Gambling.se: Varför är ni bättre än mängden?
KW: Medan 21.com är ett nytt nätcasino har varumärket utvecklats av branschveteraner med många års erfarenhet av iGaming-industrin. Vi vet därför vad våra casinokunder vill ha, och vi är väldigt mottagliga för feedback från såväl spelare som våra dotterbolag. Som nämnts är vi ett varumärke som ständigt utvecklas – vi är verkligen ett ”casino på språng”! Vårt starka fokus på att lägga till nya produkter och utveckla vårt erbjudande vilket gör att vi verkligen skiljer oss från resten.
Övergripande anser jag att ett framgångsrikt casino innebär en ”relation” mellan hela värdekedjan – från affiliates och betalningsleverantörer till spelare och spelleverantörer. Vi är väldigt inriktade på att bygga starka relationer med alla i kedjan, och det har visat sig var grunden till vår framgång.
Gambling.se: Uppmuntrar ni spelare att spela från mobilen?
KW: Absolut! Som vi har sett under de senaste fem åren har trenden med mobilspel i onlinecasino världen bara börjat få fart – mobil är verkligen kung! Det var därför som vi utvecklade vårt varumärke, vi tyckte att det var viktigt att ha ett mobilt fokus. Vårt produktutbud har utvecklats specifikt för ett brett utbud av mobila operativsystem och enheter.
Gambling.se: Hur hittar ni spelare?
KW: Först och främst är vi stolta över att erbjuda en mycket bra casino produkt som aldrig misslyckas med att leverera. För det andra fokuserar vi starkt på att ständigt utveckla vårt erbjudande så att våra befintliga spelare kan njuta av en växande spelportfölj. Utöver det har vi frekventa och spännande spelare-kampanjer som vi marknadsför via e-postkampanjer, reklam på nätet och meddelanden på sidan.
Gambling.se: Ni är väldigt nya och växer verkligen. Hur många är ni på 21.com?
KW: Vi är för närvarande ett team med 10 spel- och teknikexperter, även om vi planerar att expandera under 2019. Att vara ett relativt litet team ger oss flexibilitet och gör att vi kan förbli bra på en utvecklande marknad. Vi outsourcar också ut mycket av vår verksamhet, och det gör att vi kan effektivisera organisationen och se till att vi är ett casino-varumärke som sätter kunden först.
Gambling.se: Vad förväntas från 21.com under 2019 som ni kan dela med oss?
KW: Vi har många spännande saker planerade för våra spelare. Vi kommer att utöka vår spelportfölj genom att lägga till casinoinnehåll från nya mjukvaruleverantörer. Våra produkter kommer också att expandera med ny funktionalitet. Om vi ser mer i stort sett kommer vi också att expandera 21.com på nya marknader år 2019 och vi planerar att introducera Trustlys Pay N Play på de marknader där det är tillgängligt.
Gambling.se: Var vill ni att 21.com casino ska vara om fem år?
KW: Vi planerar att växa 21.com till ett ledande nätcasino på alla de olika marknaderna där vi är verksamma. Vi vill också expandera till marknader som industrin inte traditionellt anser vara värda uppmärksamhet – och visa hur ett casino kan lyckas med detta med rätt tillvägagångssätt.
Gambling.se: Vad tror ni kommer bli populärt i branschen under 2019
KW: Jag anser att ansvarsfullt spelande kommer att förbli ett viktigt ämne för casinooperatörer 2019. Årets andra stora fokus kommer att erbjuda spelare en helt personlig casinoupplevelse. Båda sakerna kommer naturligtvis att vara viktiga för oss här på 21.com!
Gambling.se: Några ord om ansvarsfullt spelande?
KW: Med tanke på vårt starka fokus på våra kunder och användarupplevelsen är uppmuntran till ansvarsfullt spelande kärnan i vad vi gör dag för dag på 21.com. Utan att kontinuerligt fokusera på denna aspekt av spelupplevelsen kan vi inte erbjuda våra kunder en positiv, trevlig och trygg spelupplevelse.
Gambling.se: Vad är det största utmaningarna i branschen?
KW: Att skaffa nya kunder kostnadseffektivt och med en stark avkastning är fortfarande en utmaning för alla casinooperatörer. Att hålla spelarna lojala är ett annat stort hinder som operatörerna står inför.
Oavsett om det är via uppköp eller behållning, reglerade marknader utgör en utmaning för nystartade företag som 21.com, eftersom våra marknadsbudgetar tenderar att vara mer begränsade. Röda tråden av denna begränsning är dock att det tvingar oss att vara kreativa i våra marknadsföringsstrategier och att inte vara slösiga med våra annonsutgifter och resurser.
Om Karl Wijkmark, CMO hos 21.com
Karl har varit 21.com: s ledande marknadsförare sedan nätcasino-varumärket grundades i maj 2018. Hans roll fokuserar på att utveckla och genomföra varumärkets mångsidiga marknadsstrategier. Han arbetade tidigare som marknadschef på iGame.com. Han har en magisterexamen i International Marketing och Brand Management från Lunds universitet.
Dessa är det hetaste casinon just nu
Gambling.se Tidning – Upplaga 2, Januari 2018
Fokus på Kryptovalutor och Krypto Casinon
Läs mer
Hur Yoga Kan Hjälpa Dina Spel
Läs mer
I Love Poker; I Love Boxing; I Love Gambling; I Love Extremes (av Harald Pia)
Läs mer
Frågor och Svar med Karl Wijkmark, CMO hos 21.com
Läs mer