En av åtta svenskar spelar regelbundet på internationella spelwebbplatser
Omkring 55% av alla svenskar i åldrarna 18-74 spelade månadsvis under andra halvan av 2017, sa det svenska konsultföretaget Mediavision i deras senaste rapport om spelaktivitet i landet. Den rapporterade siffran återspeglade en ökning från samma period 2016 när 50% av landets befolkning i åldern 18-74 registrerade för att ha spelat månadsvis.
Mediavision fann också att internationellt licensierade operatörer var den främsta drivkraften för tillväxten i efterfrågan på speltjänster i Sverige. En av åtta svenskar spelade varje månad på utländska onlinespel webbplatser under andra halvåret av 2017, rapporterade mediekonsulten. Det återspeglade en ökning med 25% från året innan.
Liksom Kindred Group, LeoVegas och Betsson, som är alla Malta baserade onlinespeloperatörer som faktiskt kommer från Sverige, var bland de största drivkrafterna för tillväxt på den lokala spelmarknaden. Företagen var också bland dem som gynnas mest av den stigande spelverksamheten.
Enligt Mediavision var den större delen av nya online spelkonton som öppnades under andra halvåret av 2017 faktiskt registrerade hos utländska speloperatörer. Med andra ord har Sveriges oreglerade online spelmarknad fortsatt att växa snabbt.
Mediekonsulten påpekade också att kunder från utländska speloperatörer deponerade mer pengar och spelade mer regelbundet under den rapporterade perioden jämfört med spelverksamheten hos kunder från Sveriges lokalt licensierade operatörer.
Landets reglerade marknad såg också en ökad spelaktivitet och ökad efterfrågan på tjänster av den här typen, men tillväxten under andra halvåret 2017 var mer blygsam, rapporterade Mediavision.
Sveriges spelande kommer att förändras betydligt, eftersom landet planeras att införa sin nya spelrättslag den 1 januari 2019. Den nya uppsättningen regler skulle göra det möjligt för utländska operatörer att ansöka om licenser för tillhandahållande av onlinecasino och sportbettingtjänster till svenska kunder. Förflyttningen förväntas skapa en av Europas största reglerade marknader.
Speloperatörer är bland Sveriges största annonsörer enligt en ny rapport från det svenska forskningsbolaget Kantar Sifo visade att flera spelbolag, inklusive det statliga Svenska Spel, var bland de 20 största annonsörerna bland lokala medier 2017.
Operatören som nu innehar monopolet över tillhandahållandet av de flesta speltjänsterna i Sverige, uppgick till 472,27 miljoner kronor på olika reklamkampanjer förra året, rapporterade Kantar Sifo.
Med reklamutgifterna på 443,09 miljoner kronor var Kindred Group (tidigare Unibet Group) bland de företag som spenderade mest på reklam förra året. LeoVegas stor för den största ökningen av pengar som spenderades på marknadsföring. Företagets svenska reklamutgifter uppgick till 314,02 miljoner kronor förra året, en ökning med 83,2 procent från 2016.
Enligt analytiker var de ökade reklamutgifterna en del av spelbolagens ansträngningar för att säkerställa större varumärkesexponering och erkännande inför den kommande öppningen av den svenska spelmarknaden, vilket förväntas bli extremt konkurrenskraftigt på grund av den redan enorma efterfrågan på spel tjänster i landet.
Dessa är det hetaste casinon just nu