Sverige och Danmark är galna på eSport 2018 – Här är siffrorna för att bevisa det
Sverige och Danmark är supermakter i eSport. Länderna har inte bara den högsta koncentrationen av professionella eSports-spelare i världen.
Spelarna i norr är också bland de mest engagerade – och ivriga att spendera pengar på fenomenet. Trots ländernas små storlek är Sverige och Danmark den näst största eSports-marknaden i Europa, som bara toppas av Ryssland. Detta är enligt en ny rapport från Paypal och analytikerfirman Superdata.
Det beräknas att den svenska marknaden uppgår till 280 miljoner kronor och konsumtionen i Danmark uppskattas till cirka 200 miljoner kronor.
Finland ligger inte långt bakom och rankas på sjunde plats med en total konsumtion på 14 miljoner dollar. Norge står på tionde plats med 8 miljoner dollar. Siffrorna är jämförbara med den största marknaden (Ryssland), som uppskattas till 38 miljoner dollar.
Siffrorna är baserade på biljetter och produkter relaterade till eSports, samt sponsring. Försäljningen av dator- och konsolspel har tagits ur beräkningen.
Den europeiska marknaden förväntas nå nya höjder under 2019 när det gäller publiken och aktörerna, fortsätter den svenska marknaden att växa snabbt, enligt rapporten. Det förutspår att svenskarna kommer att tillbringa 380 miljoner kronor (42 miljoner dollar) på eSports år 2019. Och att Danmark kommer att växa med samma procentandel.
Så många som 20 procent av svenskar tittar på eSport genom online-plattformar som Twitch och Youtube. Det är fyra gånger genomsnittet bland européerna.
Vilka länder tjänar mest på eSport?
De tre största eSports-länderna, består av Kina, USA och Sydkorea, har mer än 10 000 professionella spelare. Detta nummer är imponerande när du ser att det motsvarar det näst största 12 länderna i världen sammanlagt, vilket blir en total uppskattning på 10 000 professionella spelare.
Varje land skiljer sig från de genrer de är mest kända för under det senaste decenniet. Vissa regioner laddar ner spel baserat på popularitet och exponering för deras scen. Vissa länder är mycket fokuserade på MMO-genrer eller FPS-genrer, och dessa verkar vara ett vanligt tema under det senaste decenniet, förutom de nya stora titlarna. De tre största spelen som av gör det största antalet professionella spelare över hela världen är Counter-Strike: GO, Legends League och Defense Of The Ancients 2 (Dota 2) på grund av deras höga prispotter och popularitet.
Vissa länder är kända för att producera världsberömda spelare och är därför erkända i sina färdigheter i dessa spelgenrer. Till exempel är Sydostasien är välkänd för sin otroliga APM (handlingar per minut), i spel som RTS och MMO. Av detta skäl har du under det senaste decenniet sett de vanliga temat för de berömda länderna och hur de utgör den största delen av deras förmögenhet.
I den här artikeln visar vi hur varje land tar emot huvuddelen av sina prispengar. Alla prispengar visas i USD och baseras uteslutande på vinster från alla spelade turneringar.
Land | Intjänat | Högst betalande spel | Spelare |
Kina | $52,266,435.74 | Dota 2 | 1829 |
USA | $46,909,614.66 | Call of Duty, Halo | 7484 |
Sydkorea | $44,232,905.90 | Starcraft, League of Legends | 1885 |
Sverige | $18,945,467.84 | Dota 2, Counter-Strike | 1550 |
Kanada | $10,366,238.67 | Dota 2, Counter-Strike, Smite | 1237 |
eSport växer så att det knakar och att satsa pengar på eSport blir allt vanligare i samband med att eSporten utvecklas. Man kan satsa pengar via flera av sidorna som vi listar här på Gambling.se, man kan till exempel satsa pengar via MelBet, Unibet, Bethard, Betsson, MrGreen med flera.
Dessa är det hetaste casinon just nu