Spelbolag bland de största annonsörerna i Sverige
Speloperatörerna har påskyndat sina reklaminsatser i Sverige inför reglering av landets spelmarknad, säger mediaforskningsfirman Kantar Sifo i sin senaste rapport om reklamaktiviteter i Sverige.
Tre spelande enheter, däribland det statliga Svenska Spelet, gjorde en lista över organisationer som brukar använda olika former av reklam 2017, rapporterade Kantar Sifo sent i förra veckan.
Livsmedelsbutiken ICA var den största spenderaren i Sverige förra året när det gäller reklamkostnader, följt av Procter & Gamble och Kooperativa Förbundet.
Svenska Spel, Sveriges statsägda speloperatör som för närvarande håller monopolet på att tillhandahålla de flesta formerna av spel i landet, hittades på sjunde plats i Kantar Sifos lista. Dem spenderade 472,27 miljoner kronor på olika former av reklam förra året, vilket ökade sina marknadsutgifter med 19,6% från året innan.
Kindred Group tillbringade totalt 443 miljoner kronor på olika marknadsföringsinitiativ i Sverige, en ökning med 12,26% från 2016. LeoVegas var bolaget som registrerade den största ökningen av reklamkostnader. Spelföretaget investerade 314 miljoner kronor i annonser av olika slag i fjol, vilket motsvarar en ökning med 83,2% jämfört med året innan.
Tero Marjamäki, en talesman för Svenska Reklamföreningen, Sveriges Advertörer, säger i ett uttalande att spelbolag förstärker sina positioner på den svenska spelmarknaden före den planerade omorganisationen genom att öka sina marknadsbudgetar.
Marjamäki noterade vidare att tv och utomhusreklam var de mest populära reklamkanalerna bland speloperatörer. Det verkar också som att internet också blivit populärt som en reklamkanal bland internationella företag som riktar sig mot svenska spelare.
Nedbrytning av spelannonser och marknadsreorganisation
Den senaste rapporten om spelbolagens växande reklambudgetar publicerades strax efter att Lotteriinspektionen, Sveriges spelregulator, utfärdat en varning i den lokala tidningen Metro för att sluta presentera annonser från utländska operatörer på sina sidor.
Kontrollorganet påpekade att dem bröt landets lotterilag genom att annonsera spelbolag som inte var behöriga att drivas i landet. Metro varnade vidare för att det skulle kunna få ett straff på 250 000 kronor om det hölls med spelinriktat reklaminnehåll.
Under tiden har den svenska regeringen gått in i slutfasen av den planerade omorganisationen av landets spelmarknad. Efter offentliggörandet av en granskning i den svenska spelindustrin som rekommenderade sin öppning till internationella operatörer utarbetade landets lagstiftare ett utkast till lagstiftning om tillhandahållande av speltjänster.
Enligt vad som skulle vara Sveriges nya spelrättslag kommer utländska spelbolag att kunna ansöka om tillstånd från Lotteriinspektionen och att arbeta i en reglerad miljö. Den svenska regeringen lade fram lagstiftningsramen för Europeiska kommissionen i december 2017, vilket innebär att lagstiftningsperioden för närvarande håller på att vara tre månader lång och att åtgärder kan vidtas under EG: s pågående granskning.
Sveriges spelrättslag förväntas träda i kraft den 1 januari 2019. Sverige har redan dragit stort intresse från några av Europas och världens största spelbolag, varav många är från Sverige.
Enligt siffror från Lotteriinspektionen var nationens spelmarknad värd 16,6 miljarder kronor under de tre första kvartalen 2017, en ökning med 3% jämfört med året innan. Sveriges oreglerade marknad ökade med 11% under översynen till 4 045 miljarder kronor.
Här är det viktigt att notera att Lotteriinspektionens beräkningar på storleken på landets gråmarknad är bara grova och att det förmodligen är mycket större när det gäller intäkter som genereras.
Dessa är det hetaste casinon just nu