Nya förordningar för spel har föreslagits av den danska regeringen
Den danska regeringen har föreslagit att höja de sociala ansvarskontrollerna som licenstagarna med ett antal nya åtgärder som syftar till att förbättra spelarens skyddsnormer på marknaden.
I föreslaget till ordern införs ett antal nya krav på operatörer, t.ex. Obligatoriska insättningsgränser, och krav på att kampanjer ska presenteras alla krav tydligt samt stöd för problemspelare.
För det mesta introduceras en rad kontroller på marknadsföringsåtgärder, som begränsar hur operatörer kan marknadsföra erbjudanden till spelare och begränsningar av de belopp som kan erbjudas.
Dessa begränsningar av reklamåtgärder kräver att alla villkor klart anges, med operatörer som är skyldiga att omedelbart betala ut pengar till spelare när dessa villkor är uppfyllda.
Spelare måste högst sätta in 1 000 DKK (£ 120.7 / € 133.9 / $ 154.3) och inget belopp över det här beloppet kan erbjudas genom kampanjen. Satsningskravet får inte överstiga 10 gånger spelarens satsning. Eventuella pengar som vunnits genom kampanjen får inte vara föremål för sådana krav.
Spelare måste ges minst 60 dagar för att kvalificera sig för en kampanj och inget erbjudande kan skräddarsys för en enda spelare – minst 100 spelare måste ingå i samma kampanj.
Kontrollerna för socialt ansvar kommer att göra operatörer skyldiga att visa länkar till landets problemhjälpslinje och till och med uteslutningssystemet ROFUS på deras hemsida eller användargränssnitt. De måste också bifoga en länk till deras licens från landets regulator Spillemyndigheden i övre vänstra eller högra hörnet på varje webbsida.
Licensgivare måste också få alla spelare att ställa in veckovisa, dagliga eller månatliga insättningsgränser innan de får börja spela. Operatörer kommer också att behöva bekanta sig med varje spelares spelvanor för att se till att de snabbt kan se eventuella problem så fort de uppstår.
All information om spelarens beteende och en riskbedömning måste hållas i minst fem år. Licensgivare kommer också att behöva utveckla interna regler och processer för ansvarsfullt spelande samt att utbilda anställda för att alla medarbetare är bekanta med dessa processer.
Reglerna för självuteslutning stärks också, med regler nödvändiga för att bestämma perioder när spelare kan blockeras åtkomst från spel. De som utesluter sig måste läggas till i en centraliserad databas som kommer att vara tillgänglig för alla licenstagare och har möjlighet att tas bort från listan från sju dagar – och upp till 30 dagar – efter att ha begärt att de ska tas bort.
Operatörer måste kontrollera registret själva innan någon spelare kan prenumerera på deras tjänster. Innan en spelare får marknadsföringsmaterial från en operatör, måste licensinnehavaren kontrollera sig mot registret för självuteslutning.
Alla marknadsföringsmaterial måste också innehålla en åldersbegränsning samt länkar till ROFUS, hjälplinjen för spelproblem och tydligt visa att operatören ifråga är licensierad av spelmyndigheten.
Förslagen har skickats till iGaming-industrin för samråd, varefter regeringen bestämmer sig för att ändra lagstiftningen.
Dessa är det hetaste casinon just nu