JÄMFÖR CASINON
Gibraltar är ett brittiskt utomeuropeiskt territorium och land vid Spaniens sydkust. Det domineras av berget Gibraltar, en 426 m hög kalksten. Först avgjordes av morerna under medeltiden och senare styrdes av Spanien, platsen gavs till britterna 1713.
Spellicens från Gibraltar
|
Se våran rankning av det Bäst Casinon med Casino Licens från Gibraltar >>
|
Casinon måste följa strikta regler för att få tillstånd i Gibraltar. Dessa policyer är strikta, men rättvisa och alla för att skydda spelare, vilket gör GRA till en mycket eftertraktad och respekterad licens för casinon att ha.
Ansökare och ägare, aktieägare, styrelseledamöter och så vidare kommer att granskas, vilket inkluderar att tillhandahålla ID-dokument, CV och mer.
De måste också uppfylla kraven mot pengatvätt och testkrav för att säkerställa att de effektivt identifierar och hanterar kriminella aktiviteter och har system som kan erbjuda den tjänst som de är utformade för.
För att erhålla en GRA licens måste alla casinon samla viss information om kunder som ett minimum. Fullständigt namn, adress och födelsedatum. De är också skyldiga att slutföra ”due diligence”, vanligtvis i form av en KYC-process, för att validera och verifiera den data. Det innebär att kunden måste tillhandahålla dokument (pass, ID-kort, räkningar, bankräkningar till exempel) för att bevisa att de uppgifter som de angav vid registrering är korrekta.
Gibraltar delar upp spellicens efter produkt, så erbjudandena ser ut såhär:
De flesta NetEnt casinon med en Gibraltar licens kommer huvudsakligen att fokusera på ”fjärrspel”, vilket betyder att de är licensierade av Gib, men det mesta av deras kundfokus ligger någon annanstans i EU.
Ansvarsfullt spel är en stor faktor i Gibraltars licensprocess, eftersom de vill se till att spelarna är skyddade. De spelare som känner att de kan ha spelproblem har många alternativ tillgängliga för dem för att hålla deras spel reglerat och att de är medvetna om dessa alternativ.
För det första, när ett nytt konto öppnas, bör det kontrolleras för att säkerställa att det inte är en spelare som har bekräftat spelproblem och har begärt en avstängning för att kontrollera sitt spelande.
Undantag är vanligtvis ganska flexibla; En kund begär att ha sitt konto stängt antingen för obestämd, permanent eller i förbestämd tid (t.ex. sex månader). En avstängning skiljer sig emellertid från ett standardkonto stängning eftersom kontot inte kan öppnas igen under den bestämda tidsramen.
Personalen på casinon med licens från Gibraltar, som regelbundet har direkt kontakt med kunderna, måste ha utbildning för att ge dem förståelse för ansvarsfullt spelande – hur och när de ska upptäcka problem, vad de kan ge råd till kunder och hur man hanterar frågor. De bör också vara mycket kunniga i de alternativ som finns tillgängliga för spelaren, inklusive begränsningar av webbplatsens erbjudanden och information om extern hjälp.
Spelare måste ha möjligheter att vara i kontroll över sitt spel, t.ex. avstängnings möjligheten och gränserna, varigenom de kan bestämma hur mycket de kan sätta in, satsa, förlora och så vidare inom en bestämd tidsram – till exempel kan du ställa in en insättningsgräns på 200 kronor per vecka.
För att få en Gibraltar licens måste alla casinon ha klagomål processer på plats, så att spelare kan registrera ett klagomål och se till att de undersöks.
Av denna anledning blir kommissionären sällan involverad i kundklagomål, om inte direkt relaterad till casinolicensen. Spelare måste alltid vända sig till casinot först för att få klagomål lösta. Om casinot erbjuder kontaktuppgifter till en oberoende organisation för klagomål, ska spelaren också vända sig till dem före kommissionsledamoten.
Om du känner att du måste klaga direkt till kommissionsledamoten. Gör detta endast om du anser att ett Casino bryter mot sin licens eller om du är medveten om kriminell verksamhet, kan du göra det direkt på deras hemsida via en klagomålsformulär.
Om en spelare inte har följt reglerna, villkoren för casinot korrekt eller har ljugit för operatören som en del av deras klagomål kommer kommissionsledamoten inte att undersöka detta, eftersom all kommunikation och detaljer kommer att undersökas grundligt när ett klagomål har rapporterats.