JÄMFÖR CASINON

JÄMFÖR
TA BORT ALLA
JÄMFÖR
0
Hem / Casino News / Den snabba tillväxten av eSport

Den snabba tillväxten av eSport

Om du följer de senaste trenderna inom spelbranschen har du säkert hört talas om tävlingsspel, även känt som eSport. Denna onlinesport har haft en dramatisk ökad popularitet de senaste åren, en trend som sannolikt kommer att fortsätta i framtiden. Experter förutspår att industrin kommer att nå de 3 miljarder dollar i intäkter till år 2022, ett faktum som inte kommer att överraska på grund av den senaste explosiva tillväxten av eSport.

 

Vad är eSport?

Först bör vi klargöra vad eSport är. I elektronisk sport konkurrerar professionella spelare mot varandra när de spelar videospel i nationella och internationella ligor, precis som i andra sporter. Även om vissa människor inte anser det som en sport, matchar eSport definitivt definitionen av en sport: en aktivitet eller motion, med vissa regler, där spelarens färdigheter testas.

Även om konceptet eSport är relativt nytt har konkurrerande spel funnits i nästan ett halvt sekel. Den första händelsen hölls 1972 i ett litet datorlaboratorium vid University of Stanford. Det var dock inte förrän de senaste åren, det ökade kraftigt i popularitet och började live streamas evenemang som sågs av miljoner av människor på nätet.

 

Vad är framtiden för eSport?

Som nämnts ovan har eSport sett en explosiv tillväxt i popularitet de senaste åren. Den månatliga publiken 2018 har nått 167 miljoner tittare. Detta antal förväntas öka med 40% under de närmaste 5 åren och nå 276 miljoner månadstittare år 2022, enligt Goldman Sachs Global Investment Research-rapport. Med en tittare mängd i denna storlek är eSport inställda på att konkurrera med traditionell sport, som basket och fotboll. Som jämförelse fick 124 miljoner tittare att se 2017 Super Bowl.

Enligt Goldman Sachs kommer den globala eSports-industrin att uppgå till 869 miljoner dollar i intäkter i slutet av året. Detta nummer förväntas tredubblas 2022 och uppgå till 3 miljarder dollar. Som med andra sporter är reklam, media rättigheter och sponsring en stor inkomstkälla för eSport, med sponsring i spetsen. Detta förväntas dock förändras. Eftersom fler och fler TV- och medieorganisationer betalar stora summor för sändningsrättigheter, förväntas media rättigheter bli den största intäkterna i 2022.

En annan viktig faktor som har hjälpt i branschens tillväxt är resultatet. Idag spelas spelturneringar med stora prispottar, som tävlar om utmärkelserna från andra traditionella sportutmärkelser. Turneringar som Legends League har en prispott på 12 miljoner dollar. 2017 Dota 2 International-tävlingen gav ut priser på totalt 23 miljoner dollar. Som en jämförelse har Daytona 500-motorsporten ett kumulativt pris på 18 miljoner dollar. Professionella spelare kan också få inkomster genom live-streaming på plattformar som Twitch. Populära figurer som Ninja, som är en professionell Fortnite-spelare och Internet-personlighet, kan enligt uppgift tjäna upp till $ 1M per månad genom att streama på Twitch endast, utöver det finns sponsorpengar och evenemang.

 

Vem tittar på eSport?

Sedan eSports popularitet växte i slutet av 2000-talet kan man säga att en stor del av publiken är Generation Y. Det beräknas av forskare att 79% av publiken är yngre än 35 år. Det beror förmodligen på att de flesta av live strömmarna görs via YouTube och Twitch, plattformar som har en övervägande yngre publik. Det är också intressant att nämna att fler tittar på YouTube & Twitch än HBO, Netflix och ESPN kombinerat. Först i 2017 såg användarna 355 miljarder minuter av innehåll på Twitch. Andra kända stream plattformar är Douyu och Huya, som blomstrar på den asiatiska marknaden.

 

Betta på eSport

eSport industrin är fortfarande ny i förhållande till traditionell sport, men önskan av fans att satsa på spelets resultat och händelser är detsamma. Bookmakers har anpassat sina arbetsmetoder till spelformatet och som ett resultat idag har alla möjlighet att göra sina spel idag. Till skillnad från traditionell sport har dock spelföretag inte ett decennium av datainsamling och analys som kan användas för att bestämma oddsen och sannolikheten för vinnarna. Därför skapar de flesta företag sina egna databaser för att förutse resultaten.

Betting på eSport liknar vad som händer på traditionell sport. Det kan göras ganska snabbt och enkelt på de flesta bettingwebbplatser. Där kan du hitta råd och expertprognoser om de bästa spelhändelserna att satsa på, såväl som oddsen för lag och spelare som deltar.

Sammanfattningsvis växer eSport definitivt snabbt och kommer att få ännu mer global uppmärksamhet under de kommande åren. Branschens framtid ser ljus ut och spännande. Lagen hanteras nu som alla andra sporter, lönerna och priserna växer och fler människor strävar efter att bli professionella spelare. Sporten kommer att få mer mediaigenkänning och växa i popularitet inom mainstream och spelscenen som ett resultat.

Håll dig uppdaterad för mer information och tips om eSport. Vi har en stor eSport sektion där du kan få en större överblick om detta som täcker saker som populära spel, historian bakom eSport, populära betts, lag, turneringar och bra platser för att satsa på eSport.

GGWP – Gambling.se

 

Dessa är det hetaste casinon just nu

 

5/5 - (1 vote)

Dela