Ombudsmannen tycker Ninja Casinos reklamer inte är måttliga
En av de senaste mottagarna av en ny svensk licens var SafeEnt Ltd, men bolagets varumärke Ninja Casino som tas inför rätta av Sveriges konsumentombudsman (KO), som anser att webbplatsens marknadsföring strider mot det nya regler som kräver ”måttlig” spelannonsering.
Ombudsmannen citerade flera fraser som använts i Ninja Casino-kampanjer, inklusive påståenden att spelarna kan ”dra nytta av banken” och ”ta hem miljoner” i form av uppmaningar till ”SPELA NU!” KO: s Gunnar Wikström noterade att domstolen skulle överväga effekten av dessa fraser.
De nya reglerna har ännu inte testats i domstol och Wikström sa att ombudsmannen var ”angelägen” för att undersöka gränserna för det nya reglerna.
Sveriges regering har länge varit emot lokala medier som har annonser som främjar internationellt licensierade onlinespeloperatörer, men den nya licensordningen kommer att begränsa spelplanen för både inhemska och internationella operatörer.
Den nya lagen från första januari 2019 kräver ett svensk tillstånd för att bedriva spelverksamhet och göra reklam här i landet, samt att annonsering för att spela online ska vara måttlig och inte skapa falska förhoppningar. Spelinspektionen hoppas att den nya regleringen kommer att stärka förtroendet och anseendet för spelbranschen.
Fler nyheter och artiklar från Gambling.se

Betsson presenterade stor ökning under fjärde kvartalet 2018
Läs mer

Vinn biljetter till Melodifestivalen och Satsa på vilka som går vidare
Läs mer

Henrik Lundqvist utsedd till ny Ambassadör för Unibet – Startar 30/30 Fonden
Läs mer

Sverige och Danmark är galna på eSport 2018 – Här är siffrorna för att bevisa det
Läs mer

5 Anledningar till att Sverige är så bra på eSport
Läs mer

Fortnite proffset Ninja tjänade 120 MILJONER kr under 2018: Såhär blev han rik av att spela Fornite
Läs mer

Fokus på Kryptovalutor och Krypto Casinon
Läs mer

Hur Yoga Kan Hjälpa Dina Spel
Läs mer

Bulgaren som ägde var tredje svensk domän
Läs mer