JÄMFÖR CASINON
Malta är ett litet och vackert land i Medelhavet, som är en fullständig medlem av EU. Maltesisk spellicens anses vara en av de mest solida spellicenser i världen. En spellicens från Malta ger i allmänhet ett gott rykte eftersom landet har en av det striktaste spelregleringarna i världen. I själva verket är spel en av de största och snabbast växande sektorerna i den maltesiska ekonomin. I dessa sidor kommer vi att förklara hur denna licens fungerar och hur den har förtjänat sitt rykte. Låt oss börja med:
Spellicens från Malta
|
Se våran Rankning av det Bäst Casinon med Licens från Malta >>
|
För att kunna beviljas en maltesisk MGA licens måste casinot ha en ålderverifikationsprocess för alla sina spelare, varigenom de bara accepterar spelare som är i ålder där de kan lagligt spela från sitt hemland. Detta är vanligtvis 18+, men vissa länder i Europa är detta 21. En process, vanligtvis kallad KYC, måste vara på plats som kräver att kunderna verifierar sin identitet innan de kan få fullständig tillgång till sitt konto. Detta består i allmänhet av 3 delar:
En skannad kopia av körkort, pass eller nationellt ID kort. Detta är för att bevisa att spelaren är över den lagliga spelåldern och att kontot har öppnats i rätt namn och därigenom förhindrar att personer öppnar konton i någon annans namn utan sitt samtycke.
Återigen för att förhindra spelare att öppna konton med andras detaljer (med andra ord, begå identitetsbedrägeri) måste spelarna vanligtvis tillhandahålla ett dokument som visar namn och adress som är registrerad på kontot, till exempel en räkningen.
Det är bäst om spelaren betalar in via ett betalkort eller kreditkort. En skannad kopia av kortet måste tillhandahållas för att bevisa att de äger det aktuella kortet. Detta ska visa framsidan och baksidan inklusive kortinnehavarens namn och de sista 4 siffrorna i det långa numret.
MGA licensen är en känd licens i Europa, så om ditt land inte är en ”reglerad marknad” tillåter denna licens att casinot fungerar och annonserar där. Olika länder kommer dock att ha olika regler, till exempel, i Sverige kan du bara annonsera dina tjänster om du har en svensk spellicens (som endast det statliga monopolet har) men det kan acceptera svenska spelare. I Storbritannien kan du bara acceptera brittiska spelare om du har en brittisk licens.
Maltas spelauktoritet är mycket fokuserad på att skydda spelare. Det betyder lite ge och ta från spelarna och casinon. Spelare måste infoga de korrekta detaljerna vid anmälan och aldrig använda ogiltiga eller förfalskade uppgifter (namn och adresser som tillhör någon annan, utan deras samtycke). Spelaren är skyldig att korrekt ange information som namn, födelsedatum och adress krävs för att verifiera denna information (via KYC-processen) innan spelaren har full tillgång till sitt konto.
Hur casinot implementerar detta är upp till dem, men i allmänhet kan en spelare anmäla, sätta in och satsa utan att slutföra KYC, men kan bara ta tillbaka sina vinster när kontot har verifierats. Detta motverkar bedrägerier och felaktiga detaljer eftersom spelare vet att de inte kan få sina vinster om inte deras uppgifter är korrekta.
MGA erbjuder 4 olika typer av licenser:
En online spel licens (t.ex. – casino spel, online lotterier) där operatörer hanterar sin egen risk för repetitiva spel. Det är också möjligt att få en klass 1 på 4 licens, varigenom licensieraren i klass 1 driver sina spel på programvaran och i vissa fall genom utrustning av en licensierare i klass 4.
En online vadslagningslicens (t.ex. – odds med fasta odds) där operatörer hanterar egen risk för händelser baserat på en matchbok
En licens att främja för online spel i eller utanför Malta (t.ex. – pokernätverk, peer-to-peer-spel, spelportaler) där operatörer tar uppdrag att främja och / eller skapa spel. Det är också möjligt att ha en klass 3 på 4-licens där operatören använder en licensierad klass 4 på sin plattform;
En licens att driva och ansvara för fjärranslutna speloperatörer, med undantag för licenstagaren själv, varigenom programvaruleverantörer tillhandahåller förvaltnings och värdfaciliteter på sin plattform. I grund och botten är det här en affärsverksamhet (B2B) spel licens.
För spelarskydd är MGA mycket intresserad av ansvarsfullt spelande. Hjälp för spelare som upplever spelproblem måste visas på hemsidan för alla licensierade casinon för Malta Gaming Authority, som länkar till hjälpwebbplatser, kontaktuppgifter och så vidare.
Det bör också finnas skyddsåtgärder på plats för att spelare ska kunna hantera och styra sina spel. Åtgärder som gränser:
Vilket ska avgöra hur mycket du kan sätta in inom en viss period (till exempel en inlåningsgräns på 500 kronor per månad betyder att spelaren bara kan sätta in upp till 500 kronor under en månad. Allt över det kommer att blockeras).
Begränsar hur mycket en spelare kan betta under en viss tidsram.
Vilket tillåter dig bara att förlora upp till ett valt belopp inom din givna tidsram – om du försöker satsa när du har uppnått den förlustgränsen kommer du inte att kunna.
Utöver gränserna bör det finnas ”uteslutnings” perioder där en spelare kan välja att inte bara stänga men blockera sitt konto, även för en bestämd tid, en obestämd tid eller permanent. Medan ett konto blockeras på så sätt kan spelaren inte öppna det på nytt och kommer inte att kunna öppna några nya konton. Detta är ett bra sätt för spelare som vill ta en paus, utan frestelsen att komma tillbaka innan de är riktigt redo.
MGA ska endast kontaktas av spelare när de tror att ett casino strider mot deras licens. Om du har en tvist med ett casino om en utbetalning, en fördröjning, trasiga funktioner, ett blockerat konto och så vidare, bör detta först tas upp direkt med casinot och om ingen lösning, finns det antal oberoende kontaktalternativ som bör listats på casinots webbplats.
Om klagomålet gäller ett casino som bryter mot sin licens kan du dock kontakta MGA direkt via deras kundtjänst för support. Du måste inkludera alla detaljer i ditt klagomål så att de kan undersöka helt. Alla tvister måste registreras skriftligt, så även om du kan både e-post och samtal är det bäst att, även om du ringer, kommer du ihåg att kontakta dem via e-post så att klagomålet är korrekt inspelat.